Afganistan'da Taliban'ın yönetimi ele geçirmesinin ardından kadınlar evlere hapsedilirken, okula giden kız çocuklarının eğitimi de yarıda kaldı. Afganistan'da kız öğrencilerin ikinci seviye eğitim alması yasaklandı, kız liseleri ve ortaokulları Taliban'ın emriyle kapatıldı. Eğitim hayatı sona eren binlerce kız çocuğundan bazıları ise Taliban yönetiminden gizli bir şekilde, kurs merkezlerinde eğitimlerine devam etmeye çalışıyor. Kadın ve erkek öğrencilerin bulunduğu alanların katı kurallarla ayrıldığı, kadın öğrencilere sadece kadın öğretmenlerin ders verebildiği üniversitelerde de kadınların eğitim alması tamamen yasaklandı. Yasağı, geçen Aralık ayında Taliban Yüksek Eğitim Bakanı, yazılı bir açıklamayla duyurdu. Eğitim imkanlarına son verilen üniversiteli Afgan kadınlar, yaşamlarındaki değişimi Milliyet'e anlattı.
Kadın olmak suç mu?
Ekonomi son sınıf öğrenci olan 22 yaşındaki A.K., "Taliban'ın yönetimi ele geçirmesiyle birlikte biz kadınlar için her gün yeni bir yasak gündeme geliyordu. Son olarak da, kadınların üniversiteye gitmesi yasaklandı. Üniversitelerde de kadınların eğitim hakkına son verildiğini duyduğum gün, güneşsiz kara bir gün ve aysız bir gece gibiydi. Bütün emeklerimizin bir kararla boşa gittiğini öğrenmek çok üzücü. Kadın olmanın neyi suç, neyi yanlış? Bu karardan sonra, 'Keşke erkek olarak doğsaydım' dedim. Keşke bu topraklarda kız çocukları dünyaya gelmese... Çünkü kızlara acıdan başka bir şey yok. Bize yaşatılanlardan dolayı haykırmak istiyorum ama boğazım düğüm düğüm oluyor. Artık bu topraklarda yaşamaya dair umudum kalmadı. Buradan tüm dünyaya sesleniyorum, 'Afganistanlı kadınları yalnız bırakmayın, sesimizi duyun. Eğitim hakkımız bize verilsin'. Ben de, burada yaşayan tüm kadınlar da özgür yaşamak istiyor" dedi.
Kadın olmak suç mu?
Ekonomi son sınıf öğrenci olan 22 yaşındaki A.K., "Taliban'ın yönetimi ele geçirmesiyle birlikte biz kadınlar için her gün yeni bir yasak gündeme geliyordu. Son olarak da, kadınların üniversiteye gitmesi yasaklandı. Üniversitelerde de kadınların eğitim hakkına son verildiğini duyduğum gün, güneşsiz kara bir gün ve aysız bir gece gibiydi. Bütün emeklerimizin bir kararla boşa gittiğini öğrenmek çok üzücü. Kadın olmanın neyi suç, neyi yanlış? Bu karardan sonra, 'Keşke erkek olarak doğsaydım' dedim. Keşke bu topraklarda kız çocukları dünyaya gelmese... Çünkü kızlara acıdan başka bir şey yok. Bize yaşatılanlardan dolayı haykırmak istiyorum ama boğazım düğüm düğüm oluyor. Artık bu topraklarda yaşamaya dair umudum kalmadı. Buradan tüm dünyaya sesleniyorum, 'Afganistanlı kadınları yalnız bırakmayın, sesimizi duyun. Eğitim hakkımız bize verilsin'. Ben de, burada yaşayan tüm kadınlar da özgür yaşamak istiyor" dedi.









