Marksizm ve sınıfsız toplum ideali
Gürkan KAYA

Gürkan KAYA

Marksizm ve sınıfsız toplum ideali

28 Mart 2018 - 14:12

Marksizm pratikte hayat bulması tarihsel süreç dikkate alındığında sınıfsız toplum oluşturma ideali mümkün değildir.   

 “aynı ekonomik durumdaki birey ve ailelerin toplanması" olarak kabul edilen sınıflar pratikte zorunluluklar sonucunda ekonomik temelli tabakalaşma meydana getirdiğine göre

Marksizm nasıl olurda bu ekonomik temelli tabakalaşmaları bertaraf ederek sınıfsız bir toplum oluşturma idealini gerçekleştirmeyi amaçlamıştır. Bu ideal doğal hayatta mümkün gözükmemektedir.

Nasıl olurda Marx gibi bir düşünce adamı doğal hayatın gerçek kurallarını görememiştir yada göz ardı etmiştir. Unutulmamalıdır ki doğal hayatı belirleyen ideal düşünce deği,  gücün bizzat kendisidir. Doğal hayatta belirleyici olan güçtür.

"Toplumsal sınıf, toplumda servet, eğitim ve mesleksel statü bakımından aşağı yukarı benzer durumda olan insanların diğerlerinden ayrılması” ise Marx nasıl olursa toplumsal sınıfları oluşturan topluluk üyeleri arasındaki servet,eğitim,meslek ve ekonomik seviyelerini dikkate almadan sınıfsız bir toplum oluşturma idealini bir öngörü olarak projelendirmiştir.

"kültür, gelenek ve alışkanlıklarla" ilişkilendirilen toplumsal sınıflar dünya üzerinde sınıfsız bir toplum oluşturmanın tarihsel süreç içinde farklı kültür,dil,din,ırk,alışkanlıklar ve farklı bakış açılarının olduğu bireylerin var olduğunu dikkate aldığımızda mümkün gözükmemektedir.

Marx’ın toplumsal anlayışında "Üretim güçlerinin belli gelişme aşamalarında,

 Üretim araçlarına sahiplik ya da sahip olmama” olarak ifade edildiğine göre, üretim araçlarına kalıcı olarak sahip olmak egemen gücün tarihsel süreç içindeki iktidar gücüne baktığımızda mümkün gözükmemektedir.

Artı değeri elinde bulunduran egemen güç karşısında eksi değerde olan sömürülen işçi sınıfı hiçbir zaman artı değere geçemeyecektir, geçse bile sürekli bir şekilde bu artı değerini elinde tutması, koruması mümkün gözükmemektedir.

“toplumsal sınıfların ortaya çıkışının temel etkeni, üretim araçlarının özel mülkiyete konu olması” olarak kabul edilen Marksizmde üretim araçlarının özel mülkiyetin elinden gerçekleştirilecek olan bir devrimle alınarak sınıfsız bir toplum oluşturulsa bile tarihsel süreç dikkate alındığında  üretim araçlarına sınıfsız toplumun sürekli olarak sahip olması mümkün gözükmemektedir.

Bu mülkiyet düzenindeki üretim ilişkileri ise, her sınıfın toplumdaki yerini belirtmektedir.

“Üretim araçları ile üretim ilişkileri de o toplumdaki üretim biçimini oluşturmaktadır.”

Üretim biçimi, serbest piyasa ekonomik modelinde üretim araçları ile üretim ilişkileri piyasaların direnç mekanizmalarının artı değeri elinde bulunduran ekonomik güçlerin çalışma alanları içine devredildiğine göre mevcut durum dikkate alındığında üretim biçiminin piyasaların çalışma alanları dışına taşınmasının artı değeri de çalışma alanı içine aldığımızda Marksizmin hayat bulmasının mümkün olmadığını göstermektedir.

“Bir toplumda tabakalaşma sınıflar arası farklılaşmadan doğar tabakalar arasındaki bireyler arasında farklılaşma görülebileceği gibi aynı toplumsal tabaka arasında da farklar bulunabilir aynı tabaka içindeki farklar sosyal sınıfları oluşturduğu “ na göre sınıflar arası farklılaşmaları ortadan kaldırmak nasıl? mümkün olacaktır.

Bu yazı 2578 defa okunmuştur .

YORUMLAR

  • 0 Yorum
Henüz Yorum Eklenmemiştir.İlk yorum yapan siz olun..

Son Yazılar